We hebben het allemaal over gezond eten, superfoods en het ‘beste’ dieet.. maar waarom merkt de diëtist hier zo weinig van? Dat is natuurlijk ook een hot item voor diëtisten en dit onderwerp komt dan ook vaak naar voren vandaag tijdens de ‘Dag van de Dietist’. Ook zelf vraag ik me dit vaak af want waarom zou je wel enorm veel geld betalen voor je fitness of sport abonnement maar waarom geeft bijna niemand geld uit aan een advies wat zowel goed is voor je innerlijk én uiterlijk?
Nee, de dietist wordt voorlopig nog niet rijk van deze ‘Food hype’ dat zijn alleen de producten die ‘superfoods’ vermelden op de verpakking en juist daar moet verandering in komen! Omdat het vandaag de ‘Dag van de diëtist’ is zocht NRC Q het uit, dat is alvast een begin! Lees hieronder het artikel!
Voedingsgoeroes schrijven bestseller na bestseller, je collega zweert bij chiazaad en gojibessen, we slikken allemaal vitamines en in veel supermarkten is een biologisch/veganistisch/glutenvrij superfood-schap te vinden. Maar waarom merken de mensen die het meest verstand hebben van eten – diëtisten – zo weinig van de voedingshype? Voor de Dag van de Diëtist zocht NRC Q het uit.
Hoe gaat het met de diëtist?
Die komt uit een dipje. De diëtist (een beschermde titel, na vier jaar hbo) heeft het moeilijk sinds 2012, toen dieetadvisering tijdelijk uit het basispakket van zorgverzekeraars ging. Sinds vorig jaar heeft iedereen weer recht op een vergoeding voor 3 uur dieetadvies per jaar.
“Er zijn in 2012 de nodige diëtistenpraktijken omgevallen. Het gaat nu beter. Maar we zijn nog niet terug op het niveau van daarvoor”, zegt directeur Anja Evers van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten.
Kunnen diëtisten niet meeliften op het succes van superfoods & voedingsgoeroe’s?
“Diëtisten zijn te bescheiden”, zegt voorzitter Willy Gilbert van Diëtisten Coöperatie Nederland. Gilbert:
‘Er wordt veel onzin over superfoods, over koolhydraten mijden geschreven. Door die hypes gaan mensen van alles aannemen. Als diëtist weet je er heel veel van en kun je dat relativeren bij een cliënt. Het gaat om het hele voedingspatroon. We zijn wel veel bezig met rechtzetten van wat commerciële partijen schrijven. Maar we voeren niet echt een offensief.’
Wat doen ze dan wel?
Meer samenwerken met huisartsen. Patiënten met diabetes, hart- en vaatziekten en longziekte COPD krijgen nu standaard via een diagnosebehandelingcombinatie (DBC) dieetadvies.
Een klein beetje commerciëler worden diëtisten wel. “Er zijn diëtisten die zich aan sportscholen hebben verbonden”, zegt Evers. Gilbert: “Sommige diëtisten bieden zich aan bij kinderdagverblijven. Ikzelf heb ook wel supermarkten en andere bedrijven benaderd om daar voorlichting te geven. We proberen als diëtisten toch wat zakelijker te worden. Bron: NRC Q
Je kunt hier natuurlijk iets tegen doen; Door persoonlijk voedingsadvies aan te vragen en daardoor geld te besparen op die ‘ media superfoods hype!’